Nákupný košík

V košíku nemáte žiadny tovar.

Ako vybrať stan?

Chceli by ste si zaobstarť stan, ale neviete, ako vybrať ten správny? Pokusíme sa vám týmto článkom pomôcť s výberom toho pravého.

Prvým krokom je premyslieť si niekoľko otázok

Kde a v akých podmienkach budete stan používať?

Na zahrade, v kempe, pri vysokohorskej turistike, na cyklo-výlete... Pri výbere stanu je účel, k akému stan budete používať, asi najdôležitejším kritériom. Použiť expedičný stan pri nocováni v kempe nie je až taký problém, ako keď nocujete v extrémnych podmienkach v turistickom stane.

Ako často ho budete používať a stavať?

Celoročne, niekoľkrát do roka, len v letnej sezóne alebo veľmi často.

Aký veľký stan chcete a pre koľko by mal byť osôb?

Chcete v ňom len spať, alebo aj variť a mať vo vnútri posedenie. Zháňate stan pre jedného, pre dvoch alebo pre rodinu.

Koľko do neho budete chcieť umiestniť batožiny a vybavenia?

Stan s predsienou, stan s oddelenými spálňami, jedna miestnosť.

Aký máte na stan rozpočet?

Zháňate lacnejší stan pre príležitostné stanovanie v lete či drahší pre stanovenie v extrémnych podmienkach? S tým úzko souvisia aj použité materiály.

Druhy stanov

Podľa typov konštrukcie:
  • Kopula (iglu) – Kopula je najrozšírenejšou konštrukciou turistického stanu. Táto konštrukcia je tvorená dvoma pružnými prútmi, ktoré sa krížia v najvyššom bode. Klasická kopula môže mať aj malú „predsienku“ a preto je často doplnená o ďalší prút, ktorý vytvorí väčšiu predsieň. Hlavnými výhodami kopulovitej konštrukcie je rýchla a celkom jednoduchá stavba, dobrá stabilita a nízká hmotnosť.
  • Tunel – Tunelová konštrukcia má tvar rukávu alebo obráteného U. Tieto stany majú najväčšiu použiteľnú plochu, sú ľahké a pri správnom umiestnení po vetre a ukotvení extrémne odolné voči vetru. Stan v tvare tunelu však potrebuje dobré kotvenie, inak sa zloží ako harmonika. Tento typ stanu býva často kombinovaný s kopulou a najčastejšie sa objevuje u rodinných stanov pre viac osôb.
  • Áčko – Jednoplášťový stan v tvare písmena A. Jeho konštrukciu najčastejšie tvorí dve pevné tyče umiestnené uprostred čelnej a zadnej steny, ktoré nesú vrcholy stanu. Stan sa potom podobne ako tunel vypína a kotví pomocou laniek a kolíkov. Tento model sa dnes už toľko nevyrába.
 
Podľa použitia:
  • Rekreačný/rodinný stan - Jedná sa o veľký stan s viacerými miestnosťami, kde sa spravidla nachádzajú oddelené spálně, medzi nimi je priestor pre batožinu. Je konštruovaný tak, aby v ňom mohla celá rodina nielen nocovať, ale tiež jesť alebo hrať spoločenské hry. Sú síce komfortné, ale majú väčšie rozmery a nehodia sa do extrémných podmienok.
  • Expedičný stan - Tieto stany sú konštruované, aby boli čo najľahšie a poskytovali maximálnu ochranu pred vonkajším prostredím. Bývajú maximálne odolné proti vetru, dažďu a snehu. Ako vyplýva z názvu, hodia sa najlepšiee na expedície či náročnú turistiku.
  • Turistický/trekový stan - Kombináciou predošlých dvoch kategórií je turistický stan. Väčšinou ponúka ľahkú konštrukciu, ľahko sa stavia má jednu priestornú miestnosť, kedy u vchodu zostáva ešte miesto pre batožinu. Kvôli ľahkej konštrukcii sa však nehodí do extrémnych podmienok.
  • Núdzový stan (celta) – Plachta s okami pre ľahké a rýchle vytvorenie „stanu“. Veľmi skladný a ľahký núdzový prístrešok, ktorý chráni pred nepriaznivým počasím vo voľnej prírode. Plachtu možno ukotviť ku vetve, skalnému výstupku, alebo ako vzpery je možné použiť trekové palice.
  • Plážový stan -  Stan polokopulovitého tvaru, ktorý má jednu stranu otvorenú. Väčšinou má jednoplášťovú konštrukciu a je určený predovšetkým na pláž k vode alebo na záhradu, kde vás ochráni pred slnkom, vetrom a vďaka podlahe aj pred vlhkosťou. Svojou veľkosťou je vhodný pre jednu až dve osoby.

Expedičný stan

Stan pre 3 osoby

Stan pre 2 osoby

Núdzový stan - celta

Plážový stan

Na čo ďalšieho sa pri výbere zamerať?

Vodný stĺpec:

Pro stanování v mírném podnebí stačí mít vodní sloupec tropika v rozmezí 1000–3000 mm.

Barva stanu:

I barva stanu hraje důležitou roli. Pokud si pořídíte stan světlé barvy, bude průsvitný a ušetříte tak ve dne světlo baterky. Pokud chcete na spaní úplnou tmu, volte stany tmavých barev nebo s černou úpravou zevnitř.

Váha stanu:

Jestli chce nosit stan v batohu nebo v brašně na kole, měl by být lehký a skladný. Je také dobré, když se složený stan dá rozdělit na více „balíčků“, které do zavazadla lépe umístíte.

Plášť:
  • Jednoplášťový – mají jen jednu vrstvu, je v nich větší vlhko, jsou snadnější na složení, nižší hmotnost stanu
  • Dvouplášťový – má vnitřní stan a nepromokavý vnější stan tzv. „tropiko“; voda se nesráží uvnitř stanu, ale na tropiku, po kterém voda steče, aniž by se dotkla vnitřního stanu

Stan pro 4 osoby

Části stanu

Tropiko

Je vnější stan, který chrání vnitřní stan hlavně před promočením. Mívají ho především dvouplášťové stany. Tropiko se nedotýká vnitřního stanu a tak vlhkost na něm vysrážená  stéká dolů a ne do stanu.  

Vnitřní stan

Neboli ložnice je vyroben z prodyšného materiálu (síťoviny nebo tenké látky). U většiny stanů je vnitřní stan spojený s podlážkou a lze ho postavit samostatně bez tropika.

Podlážka

Je nezbytnou součástí vnitřního stanu. Měla by být z odolného a nepromokavého materiálu.  

Apsida X předsíňka

U některých stanů naleznete úložný prostor před vchodem do stanu. Apsida je vytvořena oddálením části tropika od vnitřního stanu a je ukotvena kolíky. Předsíňka má vlastní nosné pruty a bývá větších rozměrů.

Nosné pruty

Nosné pruty tvoří základní konstrukci stanu. Na výběr je několik materiálu, např. laminát, dural nebo durawrap.

Stan s apsidou

Stan s předsíňkou

Příslušenství ke stanu

  • Stanové kolíky – zapichují se do země a slouží k ukotvení stanu.
  • Napínací šňůry – napínací šňůrou a kolíkem se stan ukotví k zemi.
  • Plachta pod stan – pokud nechcete mít stan znečištěný například od trávy či bláta, můžete si pod podlážku stanu dát plachtu. Ta navíc ještě zvýší odolnost proti vlhkosti.
  • Obal – většina stanů má pro pohodlnější přenášení obal nebo tašku, do které můžete umístit mimo stanu i kolíky a další příslušenství.

Přečtěte si také článek o tom, jak vybrat vhodnou karimatku:
Prihlásenie zavrieť